Monday, July 7, 2008

Tayangan Malam Minggu



Bagi mana-mana penghuni asrama malam minggu adalah malam yang dinanti-nantikan kerana malam minggu mereka tidak perlu pergi study atau prep. Bagi mereka yang kaki prep malam minggu adalah biasa sahajadan akan tetap buka buku walaupun terpaksa menghadapi cabaran.

Bagi penghuni astekma setiap malam minggu sekali dalam sebulan akan diadakan aktiviti tayangan movie. Jika tiada tayangan movie penghuni astekma diberi kebebasan untuk menonton tv di bawah blok masing-masing atau duduk bersamtai di bilik masing-masing.

Seingat saya tayang movie di asrama ini sudah lama diperkenalkan. Sejak saya bersekolah Asrama SMT Tunku Abd Raman PP (TI Penang) sekitar tahun 1993/94 tayangan movie sudah ada dan ianya diuruskan oleh kelab tayangan dengan kutipan sejumlah wang, sudah tentu guru tayangan MR PIARA SINGH tidak dilupakan. Pada masa itu tayang hanya menggunakan VCR dan bersekrinkan tv.

Pada tahun 199-an rasanya di astekma tiada sebarang aktiviti tayangan sehingga LCD diperkenalkan. Pihak sekolah pernah memberi satu LCD besar lagi berat yang perlu di angkat oleh dua orang pelajar untuk aktiviti tayangan. Sejumlah wang sebagai tiket masuk juga pernah dikutip pada pelajar.

Tayangan biasanya dibuat dalam dewan dengan dikawal oleh AJK dewan. Pelajar perempuan biasa diletak di barisan hadapan dan pelajar lelaki di barisan belakang. Apabila pelajar lelaki dan perempuan bercampur dalam dewan yang suasananya agak gelap sesuai dengan aktiviti tayangan maka tingkahlaku pelajar akan bertukar. Pelajar lelaki biasanya akan bising dan mencipta berbagai bunyi demi untuk menarik perhatian pasangan masing-masing. Di sini peranan guru tayangan amat diperlukan. Jika guru tayangan membiarkan sahaja tanpa mengawal keadaan pelajar maka akan terjadilah apa yang pernah terjadi.

Mulai tahun 2007 lalu pihak sekolah telah membekalkan dua LCD untuk astekma, ini amat mengembirakan kerana tayangan movie boleh dilakukan serentak di dua tempat yang berasingan. Oleh itu mulai tahun lalu pelajar perempuan mula menonton movie di dewan makan perempuan sementara pelajar lelaki akan menonton di dewan makan perhimpunan.

Apabila iklan tayangan dikeluarkan kebiasaanya pelajar rasa terpanggil untuk segera pergi menonton dan tiada sebarang bayaran dikenakan kepada penghuni astekma.

No comments: