Monday, July 7, 2008

Jamuan Makan Malam Blok Asrama




Jamuan makan malam anjuran blok astekma pada tahun 2008 setakat ini telah diadakan oleh blok P dan M. Blok-blok lain mungkin mengadakannya di penghujung tahun atau menunggu suasana hari raya puasa yang dijangka pada 1 atau2 Oktober 2008.

Bukan kerja mudah untuk mengadakan jamuan dengan komuniti ahlinya sehingga 70 ke 80 orang. Namun hasil inisiatif dan kerjasama warden dan penghuni blok jamuan dapat diadakan dengan jayanya.

Sebenarnya jamuan sebegini bukanlah satu perkara baru bagi penghuni astekma. Saya masih ingat lagi sekitar tahun 1994 atau 1995 blok K pernah beberapa kali menjemput saya memberi ucapan semperna jamuan yang diadakan di blok mereka. Ketika itu pengurusan blok K diurus oleh dua orang warden iaitu Cikgu Jalaluddin as-Sayuti Mohd Zaki dan Cikgu Rosli Samot. Blok K ketika itu agak istimewa kerana hampir setiap bulan mereka mengadakan jamuan semperna hari lahir penghuni blok mereka. Ini bermakna mereka berjaya mengurus tabungan yang cukup.

Oleh kerana aktiviti berpasukan seperti jamuan ini sering mereka lakukan maka penghuni blok K secara tidak langsung telah membentuk satu disiplin yang tinggi sehinggakan banyak perkara mereka berjaya lakukan bersama. Ini terbukti apabila blok K berjaya mengujudkan perpustakaannya mereka sediri di salah sebuah bilik bacaan di bawah blok. Mereka juga berjaya mengadakan tanaman pokok angkat disekeliling blok K dan paling menarik mereka berjaya mengujudkan suasana blok yang bersih dan ceria. Setiap penghuni blok tidak dibenarkan berkasut kecuali di bawah blok. Kasut perlu ditanggalkan di bahagian bawah dan dijinjing sehingga ke bilik masing-masing.Bilik-bilik mereka diberi nama khas selain dari nama yang sedia ada.

Berbalik pada soal jamuan oleh blok astekma, pihak pengurusan sebenarnya amat menghargai setiap aktiviti yang dianjurkan oleh blok asrama seperti jamuan, gotong-royong mahupun sukan yang dijalankan. Ini kerana jika kita membiarkan pelajar tanpa aktiviti yang positif mereka akan melakukan perkara yang negatif dan melanggar peraturan blok atau asrama. Lantaran itu saya menyeru kepada penghuni astekma selalulah memberi cadangan aktiviti kepada warden masing-masing.

No comments: