Wednesday, July 30, 2008

Pemeriksaan Mengejut Ting 4



Pemeriksaan mengejut kali ini dibuat pada waktu tengah malam, apabila ada seorang pelajar mengadu ia diganggu oleh pelajar lain.

Menjadi kebiasaan mana-mana asrama akan berlaku peristiwa di mana seorang pelajar akan diganggu, dibuli atau dipukul oleh pelajar lain yang berasa tidak puashati terhadap pelajar berkenaan. Keadaan ini terjadi kerana ada segelintir pelajar yang berasakan dirinya hebat dan ia memang mempunyai pengalaman menganggu atau memukul orang lain.

Apabila tinggal di asrama, pelajar begini memang tidak sesuai jika beliau tidak mampu untuk mengubah tabiat buruk berkenaan.

Walaupun pihak warden sering peringatkan hampir setiap hari tentang kesalahan mengaggu atau memukul pelajar lain, namun akan ada juga pelajar yang tidak mematuhi arahan berkenaan.

Bayangkan sebagai ibu bapa kita tidak sanggup untuk menjaga seorang anak kita yang kita anggap diluar kawalan, lalu kita memilih untuk memasukkannya ke asrama. Memang kita merasakan kita membuat pilihan yang bijak, jika anak kita mampu diasuh, dididik dan diubah oleh warden. Tetapi bagaimana pula sekiranya anak kita gagal didik sebaliknya menjadi punca kepada semua masalah di asrama, tentu wajar bagi warden untuk mengambil tindakan tertentu mengikut peruntukan undang-undang dan peraturan yang ada di astekma.
Lantaran itu diharapkan ibu bapa dan warden patut mengadakan kerjasama dan hubungan dua hala yang berkesan dalam menangani masalah anak yang bermasalah.

No comments: