Monday, July 21, 2008

Taklimat Kepimpinan Pelajar Asrama




Kepimpinan pelajar asrama satu keperluan yang perlu dititikberatkan. Ini kerana pihak pengurusan asrama tidak akan mampu untuk menjaga asrama dua puluh empat jam sehari.

Orang yang menjaga pengurusan asrama adalah terdiri dari warden dan penyelia asrama. Warden pula terdiri dari guru-guru yang kerjanya mengajar dari jam 7.30 Pagi sehingga 2.30 ptg dan penyelia asrama pula adalah kerani yang bertugas dari 8pg hingga 5 ptg.

Oleh itu pengurusan asrama mesti dibantu oleh pelajar yang dilantik untuk menjadi pemimpin dikalangan pelajar sendiri.

Hujung minggu lalu semperna kehadiran Al-Fadhil Ust Idris, satu taklimat kepimpinan (pengawas& ajk surau) telah diadakan. Antara penekanan yang diberikan oleh ust Idris ialah mengenai kepimpinan melalui tauladan, keyakinan diri dan kebijaksanaan membahagikan masa.

Seorang pengawas yang melanggar peraturan tidak mungkin mampu untuk melarang pelajar lain melanggar peraturan yang sama. Seorang ketua yang tiada keyakinan diri tidak mungkin mampu untuk memberi arahan kepada pelajar lain, dan seorang ketua yang tidak pandai membahagi masa tidak mungkin boleh membuat banyak perkara dalam satu masa.

No comments: