Thursday, July 17, 2008

Pemeriksaan Mengejut




Pemeriksaan mengejut atau "spot check" memang wajar diadakan kepada penghuni asrama. Ini kerana dalam ramai kalangan pelajar akan wujud sebilangan kecil (ikut pengalaman- 5%) dari penghuni asrama kebiasaannya gagal untuk mematuhi undang-undang dan peraturan yang ditetapkan. Mereka inilah yang digelar kumpulan resiko tinggi.Kumpulan yang kecil ini jika dibiarkan ianya akan merebak, seperti merebaknya minyak diatas permukaan air. Jika kita berjaya mengawal atau membuang minyak tersebut maka baki air yang tertinggal amat bermanfaat sekali.

Di samping undang-undang bertulis yang dikemukakan kepada pelajar sewaktu minggu orentasi (minggu semaian subur), hampir setiap malam/hari para warden akan membuat teguran samada di surau, di perhimpunan blok mahupun diperhimpunan asrama.

Namun setakat teguran melalui cakap sahaja tidak memadai bagi kumpulan pelajar yang termasuk dalam kategori resiko tinggi. Sesekali pemeriksaan mesti dibuat untuk memastikan mereka tidak melakukan perkara yang boleh menjejaskan masa depan mereka sendiri.

Walaupun pihak pengurusan asrama begitu sibuk merancang pelbagai aktiviti asrama supaya setiap hujung minggu pelajar disibukkan dengan pelbagai aktiviti bermanfaat, tetapi kumpulan beresiko tinggi kebiasaannya membuat aktiviti mereka sendiri.

Pemeriksaan mengejut juga dibuat di pondok pengwal bagi memastikan penghuni astekma yang masuk bebas dari barang-barang yang dilarang di astekma.

No comments: