Tuesday, July 8, 2008

PROGRAM MOTIVASI PENGHUNI ASTEKMA




Program motivasi astekma sudah terlalu acapkali diadakan. Namun para warden dan guru yang terlibat tidak pernah jemu apatah lagi muak untuk mengadakannya. Kadang-kadang motivasi yang diadakan bukan sahaja khusus kepada soal akademik tetapi juga motivasi keimanan. Di mana penceramah atau fesilitator secara langsung menekankan soal keimanan, ketakwaan, kerohanian dan soal balasan azab yang diterima di akhirat bagi mereka yang sengaja lalai dalam tangungjawab sebagai seorang muslim.

Pada 19 Julai 2008 pihak astekma merancang mengadakan seminar pemantapan diri yang akan di sampaikan oleh bekas pensyarah UiTM Tn Hj Mohd Idris Ahmad yang juga seorang penulis buku Kecemerlangan Akademik Bermula Dalam Diri Anda.

Pada 28 Jun 2008 lalu pihak sekolah juga telah memanggil motivetor terkenal En Sufian Yaacob seorang guru bimbingan dari SK Bukit Jana Taiping.

Pada 26-27 Jun 2008 lalu pula motivetor dari Kota Bahru, Raja Shamri yang terkenal dengan fizikalnya yang istimewa(memakai kaki palsu) tetapi semangatnya bagai waja telah memberi kesedaran yang amat bermakna buat pelajar astekma.

Sebelum itu pada 23 Jun 2008 Dr Jamnul Azhar Mulkan juga datang memberi kuliah bersama penjualan pin mindanya.

Pada 30 April 2008 Ustaz Akhwan Afendi Zulkifli dijemput dari Kuantan juga dengan penuh semangat mengajak pelajar mengubah diri dan meningkatkan prestasi akademik.

1 Mac 2008 Ustaz Ali Sobri bersama seorang bekas penghuni astekma Sdr Mohd Amin Maula juga dijemput khas dari Ipoh untuk membuka fikrah pelajar supaya dapat meneroka alam realiti akan datang terhadap diri mereka.

Namun persoalannya apakah tidak cukup lagi kesedaran atau motivasi yang ada di dalam diri penghuni astekma bagi menanam cita-cita untuk berjaya dalam akademik? Barangkali para pelajar boleh respon.
Namun jika semua aktiviti itu tidak dihayati atau dimanfaatkan tentulah tiada sebarang kesedaran dalam diri pelajar. Maka jadilah apa yang sudah terjadi.

No comments: