Saturday, December 13, 2008

Rakyat Malaysia dan Budaya MEMBACA


Saya ada terbaca artikel Adam Abd Jamal(Mingguan Wasilah 30.11.08) tentang budaya membaca rakyat Malaysia. Tulisan beliau dipetik,

"Rakyat Malaysia selalu dikenali sebagai masyarakat yang malas membaca di dunia. Tahap kemalasan itu diukur oleh dua kali kajian yang pernah dibuat iaitu kajian terawal bahawa rakyat malaysia membaca satu halaman buku setahun, dan kajian yang terkemudian merumuskan bahawa masyarakat malaysia membaca sebuah buku setahun".

Kajian terbaru oleh Dr. Abu Hassan Hasbullah, Pensyarah Kanan Jab Pengajian Media, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, UM mendapati rakyat Malaysia hanya mendapat pengetahuan melalui pembacaan sebanyak 8% dan membaca buku cuma 3 buah setahun. Penemuan beliau yang agak menakjubkan bahawa kita (Malaysia) ada 500,000 blog/website yang terdiri dari pelbagai maklumat.

Walaupun kita orang Islam yang Allah turunkan Al-Quran dimulakan dengan Ikraq-Baca. Tetapi kita langsung tidak ambil peduli soal itu. Mungkin kita lebih seronok menonton TV rancangan ala Pak Nil yang menjurus kearah merosakkan jenerasi masa depan kita atau rancangan ala Pak WanAli yang saya kira amat memualkan. Dan kita menyimpulkan bahawa rancangan sebegitu cuma sekadar hiburan yang kita tonton secara berjamaah seisi keluarga.Kita pun menghabis masa menonton rancangan sebegitu.

Kita kena ubah cara hidup kita, jika ingin melihat jenerasi kita kebih maju, perihatin dan lebih trampil dari bangsa lain.
Jika anda baca artikel ini.....
1.tanya dirinya adakah anda selalu masuk kedia buku? beli buku?
2.Pernah tak anda masuk ke kedia buku......
1. Kinokuniya di KLCC (saya rasa kedia paling besa)
2. Borde di Berjaya Time Square
3. Harris / Popular di merata pusat membeli belah.
4. Menerva atau Mukmin di Jln Tengku Abdul Rahman
5.Atau kedai-kedai buku di sekitar kediaman anda?
Kalau jawapannya ya...tahniah anda tergolong dalam rakyat malaysia yang membaca buku lebih dari 3 buah setahun.

No comments: