Sunday, December 28, 2008

Nadi Penghuni ASTEKMA


Nadi bagi gerakan pelajar mana-mana asrama adalah SURAU. Malahan mana-mana komuniti sama ada kampung atau bandar - jika aktiviti surau atau masjid berjalan dengan baik maka masyarakatnya akan baik dan bekerjasama.
Oleh itu pada tahun 2009 kita akan fokus lebih banyak praogram kepada surau. Antara aktiviti yang sedia ada adalah ; (K = Kuliah)
1.1.K. Bulanan Cabaran Global-Pen. Kanan
1.2.K. Mingguan Wacana Remaja&Akhlak-PK Hem
1.3.K. Mingguan Minda Ilmu -Ketua Warden 1.4.K. Bulanan Fekah(Ustaz Luar) 1.5.K. Bulanan Tafsir(Ustaz Luar) 1.6.K.Mingguan Hadis(Guru Agama SMTSM) 1.7.K.Mingguan Taharah Wanita(Guru Agama SMTSM) 1.8 Kelas Mingguan Al-Quran 1.9 Usrah Khadijah -Bulanan
Tahun 2009 kita akan tingkatkan beberapa program yang boleh dinamakan sebagai kumpulan bimbingan atau usrah di kalangan pelajar lelaki kerana pelajar perempuan telahpun ada usrah mereka sendiri(melibatkan semua penghuni asrama puteri).
Antara kandungan usrah ialah
1. Peningkatan akhlak kepada kumpulan sasaran
2. Membetulkan bacaan al-Quran
3.Peningkatan Ilmu dikalangan kepimpinan asrama.
4.Mengasah bakat, kepimpinan dan keyakinan diri
Oleh itu kepimpinan asrama seperti pengawas, ajk surau, ketua blok dan ketua bilik wajib mengikuti usrah yang akan dipimpin oleh beberapa orang guru. Dan kita mengharapkan pelajar tingkatan 5 yang mengikut usrah ini akan mampu untuk membawa usrah dikalangan pelajar tingkatan 4 mulai bulan februari nanti dengan dipantau oleh warden.
Kelihatannya mudah tetapi dimana-mana juga apabila melibatkan aktiviti membaikpulih akhlak pelajar ianya melibatkan cabaran yang sungguh hebat.

1 comment:

doktorvokz22 said...

kat surau nie lah aku jadi lebih manusia.... kalau takde surau nie.... mungkin aku jadi jin atau pun jembalang....aku takkan lupa...