Tuesday, April 28, 2009

PERSOALAN HANTU DAN HISTERIA

Minggu ni meletihkan lagi.
Ada seorang pelajar yang tidak sedarkan diri, meracau dan menjadi kuat seperti 'hulk' melawan semua orang yang memegangnya.
Sejak saya bersekolah asrama sekitar tahun 1883 hingga saya menjadi warden asrama 1993 dan kini dan kini tahun 2009. Cerita hantu dan histeria tidak perbah hilang.
Memang benar dakwaan Allah akan menunjukkan bukti bahawa makhluk halus jin,setan dan iblis itu memang wujud dan manusia pulak amat gemar membawa cerita hantu ini. Lalu wujudkan ia.
Sepanjang menjadi warden asrama, tahun 2008 merupakan tahun yang paling mencabar sehinggakan hampir 70% pelajar ting5 blok H terkena histiria. Menjerit tak tentu pasal sehingga mengila. Puncanya hanya seorang pelajar yang bijak bercakap, mendakwa nampak hantu dan boleh berlakun pelbagai suara dan pelak.
Tahun ini dah 2, 3 kes tetapi tidak melibatkan ramai pelajar tetapi sudah cukup untuk menjadikan warden serik, bosan, boring dan putus asa.
Tugas warden tidak akan diiktiraf sebagai tugas rasmi, ianya hanya tugas sampingan tetapi amat membebankan kerana ia melibatkan waktu rehat, waktu bersama keluarga dan waktu santai.
walaupun seribu masalah yang melanda pada waktu selain dari waktu pejabat tentulah orang yang tidak pernah mengalaminya akan menghargai.
Kekadang saya sendiri kurang sabar dalam menangani masalah hantu dan histeria terutama yang melibatkan pelajar perempuan,....
persoalannya kenapa asalkan asrama, pasti ada histeria dan hantu,,,....kenapa ya???

3 comments:

kyun said...

xhabis2 lagi story ni..but worse year in batch 99/2000.. fobia till now.

doktorvokz22 said...

pelajar perempuan lebih lemah semangat dan segala entiti yang hadir amat mudah dirasai... lagi satu aspek kebersihan yang melibatkan dgn darah... itu yg mudah kena histeria...

Unknown said...

Dulu mase tahun 1999/2000 bkn dah kene buang 1 bas dari stesma..siap dlm dorm pun ade pasak...